Penggunaan
media sosial dalam perniagaan di Malaysia pada hari dilihat semakin rancak.
Kebanyakan perniaga-perniaga telah menggunakan media sosial sebagai platform
dalam pemasaran produk dan perkhidmatan mereka. Malah proses urusniaga turut
dibuat melalui media sosial. Ini juga turut melibatkan bukan sahaja
syarikat-syarikat yang berdaftar, malah turut digunakan oleh individu-individu
secara peribadi dalam memasarkan produk jualan mereka.
Menurut
Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), statistik pengguna
Internet pada 2011 menunjukkan terdapat hampir 17 juta pengguna di negara ini.
Laman sembang sosial seperti Facebook pula mencapai lebih 13 juta pengguna
dengan purata individu menghabiskan masa melayari Facebook 22.3 jam seminggu.
Ini kerana, ketika ini Facebook platform berkesan dalam menyampaikan maklumat
seperti produk terkini yang disampaikan melalui rakan sama minat yang
menjadikan penyampaian maklumat itu dapat dilakukan dengan lebih cepat dan
tepat dengan sasaran. Ia juga menunjukkan aktiviti penjualan dan pembelian
melalui Internet turut meningkat secara mendadak dengan sektor Internet pada
2010 menyumbang 4.1 peratus berbanding negara maju lain dengan kadar purata 3.4
peratus.
Statistik penggunaan internet pada 2011
Menurut Laporan Prestasi Industri 2013 yang diterbitkan Suruhanjaya
Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC), terdapat 19.2 juta pengguna internet
di Malaysia, dan 15.6 juta daripada mereka aktif dalam Facebook. Berikut beberapa angka menarik daripada laporan itu;
· Jumlah pengguna internet di Malaysia
berjumlah 19,200,408 orang.
·
Terdapat 15,600,000 pengguna Facebook
yang aktif di Malaysia.
·
Purata masa digunakan pengguna
internet di Malaysia setiap hari ialah 5 jam 36 minit.
·
Purata masa digunakan oleh pengguna
media sosial di Malaysia untuk media sosial ialah 3 jam 17 minit
·
Peratus pengguna media sosial
daripada jumlah populasi Malaysia ialah 64%
Laporan Prestasi Industri 2013
Syarikat-syarikat
perniagaan yang ada di Malaysia patut merebut peluang dalam perkembangan sektor
Internet ini terutama dalam sektor e-dagang. Antara faktor yang menjadikan
sektor ini mudah dimulakan antaranya kerana kos permulaan perniagaan lebih
rendah, pemasaran lebih meluas dengan sasaran pengguna lebih spesifik,
pengurusan perniagaan automatik dalam hubungan pelanggan dan kos pemasaran jauh
lebih murah berbanding pemasaran konvensional.
No comments:
Post a Comment