Thursday, 17 December 2015

Kepentingan Media Sosial Dalam Perniagaan



Laman media sosial adalah salah satu alat untuk berkongsi dan berhubung dengan sesiapa sahaja di seluruh dunia di alam maya. Sehinggakan pada masa ini, sesiapa yang tidak memiliki akaun laman media sosial akan dianggap sebagai ketinggalan zaman. Perkara ini telah banyak mempengaruhi masyarakat sekeliling dengan memberi kesan yang positif mahupun negatif, perkara ini tergantung bagaimana pengguna memanfaatkan kemudahan yang diberikan. Di antara laman media sosial yang popular ialah 'Facebook', 'Instagram', 'Blog', 'Twitter', 'WhatsApp' dan 'Google+'.
Kesan positif laman media sosial, yang utama ialah sebagai alat perhubungan, dengan adanya laman media sosial dapat membantu orang ramai berhubung dengan sesiapa sahaja di seluruh dunia di alam maya, dan seterusnya dapat berkomunikasi bersama rakan sekolah atau rakan kampung yang telah lama ditinggalkan. Selain itu, laman media sosial juga boleh digunakan sebagai tempat perhubungan pemimpin dan masyarakat, perniaga dengan pengeluar produk dan pembeli.
Kepentingan laman media sosial dalam perniagaan paling ketara dilihat sebagai alat pemasaran produk untuk perniagaan. Laman media sosial ini amat berguna bagi sesetengah pengguna yang menjalankan perniagaan secara online iaitu sebagai satu platform untuk memasarkan produk mereka secara berkesan dan mudah, memberi maklumat terkini tentang produk yang dikeluarkan dan memudahkan peniaga untuk membetulkan kesalahan yang terdapat pada pengiklanan produk.
Banyak syarikat yang belum cukup faham tentang faedah-faedah apabila sesebuah syarikat menyertai rangkaian sosial, manakala syarikat-syarikat yang memahaminya telah menjadikannya keutamaan dalam melaksanakan kegiatan pemasaran. Berikut adalah sebahagian daripada faedah-faedahnya:
      I.        Khidmat Pelanggan.
Tiada cara yang lebih baik untuk memastikan para pelanggan sentiasa gembira selain daripada menyediakan kaedah yang membolehkan para pelanggan mendapat maklumat penuh dan sokongan tentang produk atau perkhidmatan yang ditawarkan. Rangkaian media sosial membolehkan anda sentiasa berkomunikasi dengan pelanggan, dan dengan itu memberi perkhidmatan yang sentiasa diingati dan diberi ganjaran dengan pembelian baru.
    II.        Promosi produk.
Rangkaian sosial bukan sekadar untuk penjualan produk atau perkhidmatan, sebaliknya, ia bertujuan untuk mendengar dan berkomunikasi. Ia merupakan saluran yang sangat penting dalam mempromosikan produk baru. Ia juga merupakan saluran yang baik untuk mempromosikan laluan (traffic) ke laman web anda.
   III.        Kajian Pemasaran secara real time.
Berbeza dengan sebelum ini, sekarang kita boleh mendapatkan banyak data tentang produk atau perkhidmatan, termasuk maklumat tentang projek baru atau perasmiannya, secara real time. Lebih mudah untuk mendapatkan informasi yang dapat membantu memperbaiki dan memajukan produk dan perkhidmatan dengan penyertaan yang dapat membawa maklumbalas yang bernilai.
  IV.        Lubuk Jualan
Jualan akan menjadi lebih mudah apabila terdapat banyak pelanggan yang berpotensi ‘potential customer’. Di mana banyak orang, di situ banyak peluang jualan akan berlaku. Bayangkan jika anda membuka kedai di belakang lorong-lorong kecil jalan yang terletak di bahagian belakang dan jauh dari pandangan orang ramai. Sudah tentu jualan anda sedikit. Oleh sebab itu banyak kedai-kedai besar dan berjenama seperti Jusco dan Tesco memilih untuk membuka cawangan mereka di kawasan yang mempunyai kepadatan penduduk yang besar. Sama juga seperti laman sosial yang mempunyai ramai pengguna. Ini membuka peluang jualan yang lebih besar. Dengan menggunakan laman sosial, sesebuah perniagaan akan mudah untuk dikenali di kawasan jualan yang tinggi.
  
V.        Pemasaran Percuma
Laman media sosial tidak memerlukan sebarang kos untuk pengguna mendapatkan satu akaun. Kebanyakan akaun untuk laman media sosoa diberikan secara percuma. Hanya memerlukan pengguna mendaftar menggunakan email sahaja dan akan mendapat katakunci untuk melakukan penjualan melalui laman sosial ini. Walaubagaimanapun terdapat juga laman media sosial yang mengenakan bayaran terhadap sebarang pemasaran perniagaan. Ini dikenakan bagi peniaga yang inginkan pemasaran yang lebih efektif dan lebih kerap.



No comments:

Post a Comment