Penggunaan media sosial awalnya bermula pada
tahun 1978 dari penemuan sistem papan buletin, yang membolehkan pengguna memuat
naik atau memuat turun sebarang informasi, serta dapat berkomunikasi dengan
mengunakan surat elektronik yang sambungan internetnya masih terhubung dengan
saluran telefon dan modem. Sistem papan buletin ini ditemukan oleh Ward
Christensen dan Randy Suess yang kedua-duanya merupakan pencinta dunia
komputer. Namun, perkembangan media sosial yang pertama kali
dilakukan melalui pengiriman surat elektronik pertama oleh peneliti ARPA ( Advanced
Research Project Agency) pada tahun 1971.
Pada tahun 1995,
penggunaan media sosial semakin mudah dan berkembang dengan kemunculan Laman
Web GeoCities, yang merupakan Web Hosting untuk layanan penyewaan penyimpanan data – data. Laman web ini mudah di akses di mana saja, dan
kemunculan laman web GeoCities ini menjadi tonggak dari berdirinya laman web yang lain.
Namun, laman media sosial pertama yang telah
dipersetujui oleh semua orang adalah media sosial laman web sisdegree.com. Ia
dinamakan selepas ‘six degrees separation theory’ dan berlangsung dari tahun
1997 hingga tahun 2001. Dari sixdegree.com, internet berpindah ke era blog dan
mesej segera. Walaupun blog mungkin tidak kelihatan seperti media sosial dengan
tepat, istilah sesuai kerana orang ramai tiba-tiba dapat berkomunikasi dengan
blog lain dengan serta-merta dan juga pembaca lain. Istilah "blog"
adalah satu bentuk frasa "Weblog" yang dicipta oleh Jorn Barger,
blogger awal yang merupakan editor laman "Robot Bijaksana."
Pada tahun 1999 pula,
muncul laman sesawang membuat blog pribadi, yang dinamakan Blogger. Laman sesawang ini menawarkan kepada
penggunanya untuk membuat laman seswang sendiri sehingga
pengguna boleh memuat
naik segala perkara ke
dalam blognya termasuk hal pribadi termasuk
mengkritik
pemerintah. sehingga perkembangan ini menjadi tunggak utama kepada Media Sosial itu sendiri.
Setelah era
penggunaan blog, pada tahun 2002 pula muncul Friendster iaitu laman
sesawang jejaring sosial yang
pada saat itu menjadi sangat meletup dan merupakan
fenomena baru terhadap perkembangan media sisial. Ia menjadi tarikan baru
terutamanya pada remaja-remaja dalam berhubung secara maya.
Pada tahun 2003,
muncul LinkedIn, bukan hanya digunakan untuk bersosial, LinkedIn juga digunakan untuk mencari
pekerjaan, dan membuktikan
bahawa fungsi Media Sosial semakin berkembang. Pada tahun ini juga munculnya MySpace yang
menawarkan kemudahan yang lebih mudah dan berinovasi dalan
perhubungan secara maya, sehingga myspace di katakan laman
sesawang sosial yang ‘user friendly’.
Pada tahun 2004 lahirnya Facebook, yang merupakan laman sesawang sosial yang paling
terkenal sehingga kini. Diasan dan dimiliki sepenuhnya oleh bekas mahasiswa di Universiti Havard iaitu
Mark Zuckerberg. Anak kelahiran Dobbs Ferry, Westchester County, kota New York ini
telah menjadiakan laman sesawang ini sebagai medan media sosial yang memiliki anggota terbanyak
dari seluruh dunia.
Pada tahun 2006 lahirnya Twitter, laman sesawang sosial yang berbeza
dengan yang lainnya, ini karena pengguna dari Twitter hanya boleh
mengemaskini status yang
dipanggil sebagai “Tweet” dan hanya di benarkan sehingga 140 patah perkataan sahaja.”
Tidak lama kemudian pada tahun 2007, terdapat berpuluh-puluh laman web
lain muncul dan menyediakan perkhidmatan media sosial yang pelbagai
jenis. Flickr adalah salah satu yang paling awal dan masih merupakan salah satu media sosial
paling popular dalam laman perkongsian foto, termasuk Photobucket dan
Instagram. Instagram semakin popular hari ini sebagai salah satu daripada laman
media sosial untuk memasukkan bahagian pada kad perniagaan dan media lain.
Tumblr, sebuah laman web
microblogging bermula pada tahun 2007 oleh David Karp dan kini dimiliki oleh
Yahoo, adalah salah satu laman web yang boleh dilihat bercambah dalam tahun
2000-an.
Foursquare juga
merupakan laman web yang popular
untuk seketika, terutamanya dengan telefon pintar yang digunakan begitu meluas,
dan kemudian ada Pinterest, Spotify, dan lain-lain lagi. Sebahagian daripada
platform media sosial yang paling popular pada tahun 2000-an termasuk: Google
Buzz, Loopt, Blippy, dan Groupon.
Pada tahun 2011 lahirnya Google+, google melancarkan
laman sesawang sosialnya yang bernama
google+, namun pada awal pelancarannya, google+ hanya terbatas pada orang yang telah di jemput (invite) oleh google. Setelah beberapa ketika barulah google+ di lancarkan secara umum.
Pada sekitar tahun
2012-2015, salah satu perkara yang
sedang berlaku dalam tempoh masa kini adalah bahawa media
sosial bukan sahaja digunakan secara meluas untuk tujuan
perhubungan peribadi, ia juga menjadi meluas
dalam perniagaan. Sehingga kini , media
sosial terus berkembang dan mula menjadi salah satu cara di mana pemasar internet (internet marketer) dan pemilik laman web akan meningkatkan kebolehan dan fungsi laman web mereka. Manfaat media sosial dalam bidang pemasaran
untuk perniagaan mula jelas kepada pemilik perniagaan besar dan kecil. Perkembangan media sosial dari dulu sehingga kini amat
memudahkan semua pihak terutamanya dalam bidang perniagaan.
No comments:
Post a Comment