Thursday 17 December 2015

Faktor-Faktor Pendorong Penggunaan Media Sosial



Kehidupan manusia pada era digital seperti sekarang ini, tidak dapat dipisahkan dengan apa yang dinamakan Internet. Internet menjadi bahagian penting dalam membantu dan mempermudahkan manusia dalam menjalani kegiatan sehariannya. Pendorong utama penggunaan media sosial adalah disebabkan peningkatan jumlah pengguna Internet dari tahun ke tahun juga disebabkan oleh perkembangan ilmu teknologi yang melahirkan berbagai macam bentuk media baru terutamanya media sosial. Media sosial adalah wadah dari perkembangan ilmu dan teknologi yang secara tidak langsung mempengaruhi budaya dan kebiasaan masyarakat. Media sosial yang terkenal saat ini antara lain Facebook, Twitter dan Myspace. Keunggulan media sosial dibandingkan media konvensional adalah maklumbalas secara terbuka, saling berkomentar dalam waktu cepat dan tidak terbatas. Setiap pengguna bebas melontarkan pendapat mengikut sudut pandang mereka tanpa menghiraukan kesan buruk terhadap perkara-perkara negatif yang dilontarkan.
 Hasil dari kemudahan penggunaan internet dikalangan masyarakat, maka ia mendororong penggunaan media sosial dan dijadikan medium untuk menjalankan perniagaan atas talian atau dikenali sebagai bisnis online. Kemudahan internet yang boleh didapati dimana sahaja menjadikan media sosial sebagi satu alat komunikasi masa kini. Ditambah dengan kesibukan masa khususnya warga yang tinggal di bandar-bandar besar untuk membeli belah. Ini mendorong ke arah penggunaan media sosial terutamanya dalam membuat pembelian di atas talian (online shopping).    Untuk pengetahuan umum, online shopping adalah merupakan pembelian yang dilakukan menerusi talian internet sebagai media pemasaran dengan menggunakan website sebagai katalog. Salah satu kelebihan online shopping yaitu selain pembeli boleh melihat rupa bentuk sesuatu produk yang sudah ada, pembeli juga boleh memohon rupa bentuk yang dinginkan sendiri kemudian melakukan pembayaran secara online.
Selain dari itu, faktor pendorong kepada penggunaan media sosial adalah dilihat dalam proses menimba ilmu. Segala ilmu pengetahuan dapat disebarkan dengan mudah melalui penggunaan media sosial seperti facebook, twitter, myspace, wassapp dan sebagainya. Video-video dan audio-audio berbentuk ilmiah dapat disebar luas melalui penggunaan media sosial ini. Ini dapat memberi manfaat kepada setiap pengguna terutamanya para pelajar. Mereka juga boleh bertukar-tukar pendapat dengan rakan-rakan mengenai apa jua perkara pada bila-bila masa dan di mana-mana jua.
Selain dari itu, penyebaran maklumat yang pantas juga turut mendorong penggunaan media sosial pada hari ini. Sebagai contoh apabila berlaku sesuatu perkara, segelintir pengguna akan segera memuat naik berita tersebut melalui status-status mereka. Namun, perkara ini perlu diambil perhatian agar tidak disalahgunakan oleh sesetengah pihak dalam menyebarkan berita-berita palsu. Segala maklumat yang disampaikan perlulah kita bersedia untuk dipertanggungjawabkan. Bersesuaian dengan cara hidup masyarakat pada hari ini yang terlalu sibuk dengan urusan harian mereka, maka media sosial dijadikan satu platform untuk berinteraksi sesama mereka. Walaupun ada kenalan yang mereka tidak kenali sama sekali, turut dijadikan rakan di alam maya. Mereka hanya berinteraksi menggunakan media sosial dan tidak di alam nyata. 



No comments:

Post a Comment