Media
sosial adalah suatu wadah atau tempat di mana manusia dapat berkomunikasi sesame
pengguna(user) secara langsung atau tidak langsung dan memerlukan sambungan
internet bagi membolehkan kita berkomunikasi antara satu sama lain. Melaui
media sosial ini pengguna dapat berkongsi informasi seperti peristiwa,
berkongsi foto, dan dapat juga untuk menambah pengetahuan melalui perkongsian
idea serta boleh dijadikan medan untuk mencari atau menambah kenalan. Internet
merupakan salah satu aspek penting dalam berhubungan di dalam aplikasi media
sosial. Era perkembangan yang pesat telah mewujudkan pelbagai aplikasi media
sosial seperti facebook, twitter, myspace dan Friendster yang diguanakan oleh
semua lapisan masyrakat untuk kepentingan sendiri mahupun organisasi yang lebih
besar. Perkembangan ini turut menyumbang kepada penggunaan dalam
perniagaan diseluruh dunia khususnya di Malaysia.
Menurut
tinjauan yang telah dibuat oleh socialmediaexaminer.com, ramai usahawan setuju
bahawa media sosial memainkan peranan penting dalam memasarkan produk mereka
kepada pelanggan mereka yang dikenali dan juga tidak dikenali. Melalui tinjauan
yang dibuat, 58% sangat bersetuju, 34% setuju, 7% tidak pasti, manakala yang
tidak setuju dan sangat tidak setuju masing-masing bernilai 1% sahaja.
Penulisan
di blog ini akan menunjukkan sendiri mengenai perkembangan media sosial serta
kepentingannya dalam bidang perniagaan. Selain itu ia juga akan menyentuh tahap
penggunaannya di Malaysia dan juga diperingkat global. Akhir sekali, penulisan
ini akan menyentuh cabaran-cabarang serta halangan penggunaan media sosial di
Malaysia dan juga faktor-faktor pendorong penggunaan media sosial. Diharap
penulisan ini akan memberi kita lebih
kefahaman terhadap penggunaan media sosial di era globalisasi ini.
No comments:
Post a Comment